سبک زندگی

سبک زندگی مدرن

سبک زندگی

سبک زندگی مدرن

  • ۰
  • ۰

همانطور که از نام این محصول مشخص است، وظیفه افکت گیتار ایجاد تغییرات بر روی سیگنال صدای خروجی از گیتار است. افکت ها در انواع مختلفی مانند پدال یونیت یا مولتی (یا مالتی) افکت یا Rack و ....به بازار عرضه می شوند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. در این مقاله به معرفی انواع افکت گیتار پرداخته و با کاربرد هر یک از آنها آشنا می شویم.

در بازار انواع خرید افکت گیتار ارزان با کاربرد های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها صدای گیتار شما را تغییر میدهند، بعضی روی صدای گیتار شما صدایی را می افزایند، تاثیر برخی از آنها بر روی صدا بسیار چشمگیر و واضح است و برخی دیگر تاثیر مشهودی بر روی صدا نمی گذارند ولی نبود آنها در صدای نهایی گیتار مشهود است.

اکثر پدال های تولید شده همانطور که گفته شد به دو دسته عمده پدال های یونیت و مولتی تقسیم بندی می شوند. تفاوت بین این دو آن است که پدال های یونیت همانطور که از نامشان مشخص هست تنها یک کار انجام می دهند و یک نوع افکت را تولید می کنند در حالی که مالتی افکت ها که عمدتا از سیستم های شبیه سازی استفاده می نمایند صدای این افکت ها را شبیه سازی نموده و میتوانند تعداد زیادی از این افکت ها را در غالب Preset ارائه دهند.

افکت های گیتار عبارتند از:

Distortion

Behringer-HD300(1)-800x800.jpg

این افکت بهترین نوع افکت برای معرفی در ابتدای امر هست چرا که تاثیر بسیار مشهودی بر روی صدای گیتار می گذارد و شما حتما تا به حال صدای آنرا شنیده اید. اصطلاح پدال دیستورشن–(Distortion Pedal) به عنوان نام مجموعه ای از 3 نوع افکت مختلف به کار می رود. پدال های دیستورشن در سه نوع Distortion – Over Drive – Fuzz موجود هستند که تمام آنها سیگنال گیتار را به اصطلاح دیستورت می کنند. صدای دیستورشن صدایی قوی و سنگین است که دارای ساستینی زیاد و جنس صدای خشنی است.شدت آن به حدی است که معمولا صدای اصلی گیتار را می پوشاند.

Over Drive

OverDrive

پدال Over Drive هم تاثیری شدید و قدرتمند بر روی صدای گیتار شما ایجاد می کند ولی بخش بیشتری از صدای اصلی گیتار شما قابل شنیدن هست. این خصوصیت پدال Over Drive باعث می شود صدای طبیعی گیتار شما نیز شنیده شود. این پدال به صورت نرم تر از Distortion صدای گیتار را تقویت می کند و نتیجه کار صدایی دیستورت اما نه به سنگینی یا به اصطلاح Heavy بودن دیستورشن است. از این پدال بیشتر در سبک های کلاسیک راک و بلوز استفاده می شود، اما موارد استفاده از آن آنقدر زیاد است که بر روی پدال بورد اکثر گیتاریست های دنیا وجود دارد.

Fuzz

SF300

Fuzz شدید ترین نوع دیستورشن را بر روی گیتار شما اعمال می کند. اگر بخواهیم تاثیر آنرا با کلمات بیان کنیم باید بگوییم تاثیر آن به شکلی است که انگار آمپلی فایر شما را به نقطه انفجار نزدیک می کند. این افکت صدای دیستورشن بم و بسیار سنگینی را بر روی گیتار شما تولید می کند به حدی که صدای خام گیتار اصلا قابل شنیدن نخواهد بود. با تمام این تفاسیر نوع صدای خروجی از فاز به تنظیماتی که شما بر روی آن اعمال می کنید بستگی دارد. شما با انجام تنظیمات مختلف می توانید یک صدای دیستورشن بسیار سنگین از آن بگیرید یا به عنوان یک Dist خفیف از جنس فاز از آن استفاده کنید.

اگر بخواهیم دسته بندی پدال های دیستورشن را بر اساس میزان Distortion و شدت اشباع آنها انجام دهیم نمودار زیر را خواهیم داشت:

Over Drive----> Distortion----> Fuzz

Wah

wah

این نوع افکت با ایجاد تغییراتی بر روی صدای گیتار آنرا شبیه به صدای Wah- Wah می کند. این پدال که به تغییر شدت حساس است کنترل بسیار خوبی را برای شما ایجاد می کند. شما با تغییر زاویه این پدال به وسیله پا می توانید مقدار آنرا تغییر دهید و به این نوع صدای نوازندگی خود را رنگ آمیزی کنید.

Delay

Delay

کار این پدال دقیق از روی اسمش مشخص است! ایجاد تاخیر کردن.نحوه کار این پدال بدین صورت است که صدای خروجی گیتار شما را با تاخیر پخش می کند. با توجه به تنظیماتی که شما بر روی آن اعمال می کنید بخشی از صدا را پخش کرده و دو باره همان بخش از صدا را با تاخیر پخش می کند که این باعث می شود شما صدا را با تکرار بشنوید. این پدال به شما اجازه می دهد که مدت Delay را تنظیم کنید. پدال های دیجیتال می توانند مدت بیشتری Delay را انجام دهند اما برخی افراد معتقدند نمونه های آنالوگ Delay اصیل تری تولید می کنند. پدال های Delay برای تجربه کردن انواع مختلف فضا سازی می توانند استفاده شوند و تاثیر زیادی بر روی صدا بگذارند همچنین می توانند به عنوان یک افکت نامحسوس نیز تنظیم شوند.

Chorus

  • ۰۰/۰۴/۰۶
  • clubnews clubnews

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی