سبک زندگی

سبک زندگی مدرن

سبک زندگی

سبک زندگی مدرن

  • ۰
  • ۰

ولاد و نیکیتا دو برادر 7 و 5 ساله هستند که سالیانه تا حدود 37میلیون‌دلار از یوتیوب به جیب می‌زنند! (معادلش به ریال رو خودتون بی‌زحمت حساب کنید چون متاسفانه ماشین حساب من سوخت.)

بله! همانطور که ملاحظه می‌کنید، آقایان ولاد و نیکیتا:

کسب درآمد از یوتیوب

اگر در حین خواندن جملات بالا چندبار آه کشیدید یا به عبارت دیگر درآمد سالیانه‌تان مثل بنده حتی به چندکیلومتری این رقم هم نمی‌رسد ... اگر در این لحظه برایتان سوال پیش آمده که «مگه من چیم ازین دوتا الف‌بچه کمتره؟»، ادامۀ مطلب را بخوانید تا متوجه شوید.

یوتیوب چیست؟ + هر چیزی که باید بدانید!
قبل از اینکه با بی‌حوصلگی اسکرول کنید، همین اول به شما بگویم که برای کسب درآمد دلاری لازم است بدانیم که یوتیوب اساساً چیست.

احتمالاً به نظرتان مسخره‌ می‌رسد و حتی زیر لب زمزمه می‌کنید: «آخه کسی هم هست ندونه یوتیوب چیه؟»

باید خدمتتان عرض کنم که در این لحظه اصلاً بحث آگاهی و شناخت سطحی مطرح نیست! اجازه بدهید یکی از خاطرات دبیرستانم را برایتان تعریف کنم تا موضوع شفاف‌‌تر شود.

کلاس اول دبیرستان که بودم، جلسه اول فیزیک، معلم‌مان یک برداری را پای تخته کشید و از ما خواست تا بگوییم که فشفشه پرتاب شده با توجه به اطلاعاتی که روی تخته بود، تا کجا بالا می‌رود. هرکسی یک‌چیزی گفت تا در آخر معلم‌مان برای جواب‌دادن به این سوال، سوال دیگری را پای تخته نوشت: فیزیک چیست؟

ازآنجایی که شما قرار است روی این پلتفرم کسب درآمد کنید، پس باید بدانید که مثل همان فشفشۀ مثال معلم ما، می‌توانید تا کجا اوج بگیرید و پول دربیاورید. برای رسیدن به جواب این سوال هم لازم است اطلاعات اولیه‌تان در مورد یوتیوب، امکاناتش، امتیازها و محدودیت‌هایش کامل باشد.

در ادامه من یک نگاه کلی به این سایت می‌اندازم که آشنایی اولیه، اما به نسبت عمیق‌تری را داشته باشیم تا بعداً بتوانیم با دید باز، کسب درآمد از یوتیوب را شروع کنیم.

پس بیایید برگردیم سراغ سوالی که در تیتر نوشتم: یوتیوب چیست؟

یوتیوب سایتی است که از سال 2005 یک راه ساده‌ای را پیش پای مردم گذاشت تا بتوانند خیلی راحت ویدیوهای خودشان را به‌صورت مجانی آپلود کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند.

احتمالاً همۀ ما بارها در طول روز، زمانی که در گوگل سرچ می‌کنیم به سایت یوتیوب هدایت می‌شویم. درواقع یوتیوب بعد از گوگل (که البته صاحب یوتیوب هم هست) بزرگترین موتور جستجوی دنیا به حساب می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این سایت بیش از یک میلیارد کاربر ثابت دارد و در هر دقیقه بالای 500ساعت ویدیو در آن آپلود می‌شود.

موضوع ویدیوها هم تنوع بالایی دارند؛ شما می‌توانید در مورد هر موضوعی، از نقد نظریۀ نسبیت انیشتین تا شیرین‌کاری گربۀ خانگی‌تان فیلم تهیه کنید و در کانال یوتیوب خودتان به‌صورت شخصی (private) یا عمومی (public) منتشر کنید. حتی می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم به اشتراک بگذارید و دوستانتان را سرگرم کنید. البته هدف ما که در این مقاله دورهم جمع شدیم سرگرم‌کردن دیگران نیست؛ برای همین است که می‌رویم سراغ پاراگراف بعدی.

چطور می‌شود از یوتیوب پول درآورد؟
رسیدیم به اصل مطلب یعنی پول! اگر بخواهم در یک کلام خیلی ساده و شیک برایتان بگویم، شما باید پارتنر یا شریک یوتیوب شوید تا بتوانید ماهیانه پول‌توجیبی بگیرید. صدالبته که همینطور دست‌ خالی هم نمی‌شود برای شراکت پا پیش گذاشت، برای شریک‌شدن با یوتیوب باید سرتان به تن‌تان بیارزد. حالا این یعنی چی؟
یعنی اینکه باید حداقل 1000تا subscriber یا دنبال‌کننده و 4000تا بازدید عمومی در 12ماه گذشته داشته باشید تا بالاخره یوتیوب رضایت بدهد و پیشنهاد شراکت را قبول کند.

تصور اکثر ما از شراکت و کسب درآمد از یوتیوب به همان تبلیغاتی محدود می‌شود که بین ویدیوها پخش می‌شوند؛ اما گزینه‌های دیگری هم روی میز قرار دارند که در ادامه همه را یک‌جا برایتان توضیح می‌دهم.

چطور با پرده سبز، پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم؟حتما بخوانید: چطور با پرده سبز، پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم؟
گزینۀ اول: از تبلیغات درآمد داشته باشید
خب بهتر است اول برویم سراغ گزینه‌ای که دَم‌دست‌تر است؛ یعنی همان پول درآوردن از بازدید آگهی تبلیغاتی. فرض ‌کنیم که شما شرایط لازم را برای کسب درآمد از یوتیوب دارید (حداقل‌هایی که بالا گفتم)، حالا باید وارد YouTube Studio اکانت خودتان شوید (اپلیکیشنش هم برای گوشی موجود است) و از قسمت monetization درخواست خودتان را ثبت کنید تا یوتیوب بررسی کند که آیا محتوای شما مطابق با اصول و قوانینش تولید شده یا نه. (پروسه تایید حداقل یک‌ماه طول می‌کشد) بعدازآن است که تازه می‌توانید روی ویدیوهایتان تبلیغ بگذارید.

به‌طور کلی هر یک‌دقیقه می‌شود روی ویدیوها تبلیغ گذاشت، البته این حرف به این معنی نیست که یوتیوب همۀ این تبلیغات را به کاربرها نمایش می‌دهد. پس حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید، چون این موضوع کاملاً بستگی به تشخیص یوتیوب و بحث تجربه کاربری لذت‌بخش دارد.

(توجه: برای ویدیوهای کمتر از 10دقیقه تنها می‌توانید یک تبلیغ داشته باشید.)فرمت تبلیغات یوتیوب

از طریق قسمت monetization خیلی راحت می‌شود فرمت تبلیغات (Non-skippable، بنری، Skippable ،Bumper و ...) و زمان نمایش تبلیغ را مشخص کرد.

البته تنها درصورتی می‌توانید از این روش پول دربیاورید که مخاطب‌ها تبلیغات ویدیوی شما را ببینند. پس اگر کسی از ادبلاکر (ad blocker) یا یوتیوب پریمیوم (نسخه پولی یوتیوب که تبلیغ ندارد) استفاده کند پولی به شما در ازای آن بازدید یا view تعلق نمی‌گیرد. تبلیغات Skippable هم زمانی برای شما حساب می‌شوند که کاربر حداقل 30 ثانیه از آن را تماشا کند، اگر در همان چند ثانیه اول تبلیغ را رد کند، مبلغ آن بازدید را از دست می‌دهید.

خب حالا سوال اینجاست که یوتیوب چطور درآمد شما را از تبلیغات، محاسبه می‌کند و سهم خودش چند درصد است؟

45% از درآمد حاصل از تبلیغات سهم یوتیوب است و 55% سهم شما.

یوتیوب به ازای هر 1000 ویو مبلغ خاصی را در نظر می‌گیرد (به‌طور متوسط حدود 2 دلار)، این همان

cost per mille) CPM) است که در قسمت آنالیتیکس بیشتر در موردش توضیح می‌دهم.

گزینۀ دوم: محصول خودتان را بفروشید
اگر محصولی برای فروش دارید، مثلاً بدلیجات درست می‌کنید یا تیشرت با طرح‌های خاص و جذاب می‌فروشید، می‌توانید یک قفسۀ کالا در یوتیوب داشته باشید و محصولتان را در معرض دید عموم بگذارید!

تنها کافیست که یک لندینگ پیج بسازید، قفسۀ کالای یوتیوب پارتنر را از قسمت monetization فعال کنید و در ویدیوها محصولاتتان را تبلیغ کنید تا فالوورها از یوتیوب به سمت سبد خرید محصول شما هدایت شوند.سبد کالا در یوتیوب

گزینۀ سوم: از سابسکرایبرها حق عضویت بگیرید
یکی دیگر از امکاناتی که یوتیوب به شما می‌دهد این است که می‌توانید در ازای ارائه مزایای خاصی از سابسکرایبر‌ها یا همان فالوورها پول بگیرید.

چه مزایایی؟ مثلاً می‌توانید محتوای ویژه‌ای را برای این دسته از کاربران تولید کنید. یوتیوبرها معمولاً ویدیوهای مربوط به پشت صحنه یا زندگی شخصی خودشان را در دسترس کاربرانی که حق عضویت می‌دهند، می‌گذارند. دادن نشان ویژه به کاربران (یک چیزی شبیه مدال که وقت کامنت گذاشتن در کنار آواتارشان ظاهر می‌شود.) یا ساختن استیکر و ایموجی‌های اختصاصی هم از کارهای دیگری است که می‌توانید انجام بدهید.

همانطوری که در عکس زیر می‌بینید آریا کیوکسر که یک استریمر ایرانی‌ست از این امتیاز برای کسب درآمد از یوتیوب استفاده کرده است.کسب درآمد از یوتیوب

در اینجا دوباره به این سوال می‌رسیم که این حق عضویت چطور محاسبه می‌شود و سهم یوتیوب این وسط چقدر است؟

حق عضویت کانال یوتیوب 4.99 دلار برای هرماه است. البته شما می‌توانید چند سطح برای کاربران‌تان تعریف کنید و بر اساس مزایایی که ارائه می‌کنید مبلغ را هم بالاتر ببرید. یوتیوب برای هر حق عضویت 30% مبلغ را برمی‌دارد؛ پس با این حساب سهم شما می‌شود 70%.

گزینۀ چهارم: سوپرچت و سوپراستیکر
رسیدیم به راه چهارم کسب درآمد از یوتیوب. زمانی که شما به‌طور زنده با مخاطبان خودتان در ارتباط هستید (لایو استریم) فالوورهایتان می‌توانند مبلغی را پرداخت کنند تا استیکر یا چت‌شان با رنگ خاص و تا مدت زمان مشخصی بالای صفحه پین شود. هرکسی که پول بیشتری پرداخت کند (از 1 دلار تا 500 دلار) پیامش برای مدت بیشتری آن بالا باقی می‌ماند. به عکس زیر دقت کنید.

  • ۰۰/۰۶/۱۴
  • clubnews clubnews

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی